11/08/22 Dag 20: Seattle

Vanochtend liep om 8 uur de wekker af. We doen het rustig aan. Ik bel even met het thuisfront en lees alle felicitaties voor mijn verjaardag. Leuk! We eten onze bammetjes in de kamer, met een kopje nespresso erbij.
Om een uur of half 10 lopen we naar de monorail. Die zit hier 2 blokken verderop. Deze brengt ons in 1 rechte lijn naar de Space Needle. Da’s handig. We zijn wel een uurtje te vroeg. Geeft niets, dan kunnen we hier nog even rond kijken. Alles is mooi aangelegd met fonteinen en moderne kunst. Uiteindelijk kunnen we om kwart over 11 naar binnen. De Space Needle was in 1961 en 1962 gebouwd voor de wereldtentoonstelling van 1962. Hij is 184 meter hoog. Vroeger zat er een draaiend restaurant bovenin. Nu is het een draaiend platform. In 40 seconden staan we met de lift helemaal bovenaan. Een mooi uitzicht natuurlijk! Je kunt helemaal rondlopen en dus heel Seattle bewonderen. Wanneer we een niveau lager gaan, staan we op het draaiende platform. Je kunt ook door de vloer naar beneden kijken, apart hoor!
Na uiteraard een bezoekje aan de gift shop gaan we te voet terug. In 4th Street zoeken we een koffietentje waar we cappuccino, een cinnabon en een broodje ham-kaas-ei nemen. Hier zitten we een tijdje uit te rusten en mensen te kijken. Altijd leuk.

We lopen weer verder, nu naar de Spheres. Dit zijn een paar grote ronde koepels van Amazon. De werknemers hebben in deze koepels tussen het groen hun werkplek. Hier zit ook trouwens het hoofdkantoor van Amazon (waar alle pakjes van Corné vandaan komen). We gaan nog een keer naar de Pike Place Market. Het is hier erg druk! We kijken alleen een tijdje bij de viskraam, nu wordt er wel een paar keer met vis gegooid, en gelukkig ook gevangen.
Het wandelen gaat nog prima, dus lopen we door naar Pioneer Square. Dit is het oude gedeelte van Seattle. We lopen tussen de oude bakstenen gebouwen en zien oude pleintjes. Het ziet er gezellig uit. Ook staat hier de Smith Tower, de oudste wolkenkrabber van Seattle.
Hierna gaan we toch echt de weg terug. Onderweg nog een kleine stop bij de Seattle Central Library, een heel apart gebouw! En: ontworpen door Rem Koolhaas, een Nederlander. We gaan ook even naar binnen, op de tiende verdieping kun je mooi naar buiten kijken.

Rond half 5 zijn we terug in ons hotel. De voeten moeten even bijkomen van vandaag!
Om half 7 hebben we gereserveerd bij de Cheesecake Factory. Hier eten we lekker chicken Madeira en spaghetti met meatballs. Maar wat een megaporties krijgen we hier. We eten niet alles op. Er moet wel een gaatje overblijven voor de verjaardagscheesecake! Erg lekker allemaal, maar ook dit krijgen we niet op. Na het eten gaan we nog een rondje wandelen om het eten te laten zakken. We hebben ook alvast bekeken welke bus we kunnen nemen voor Capitol Hill en het Lakeview Cemetery. Maar dat is voor morgen.